Προετοιμασία,προετοιμασία,προετοιμασία...Eίναι το κλειδι για την επίτευξη εξαιρετικών αποτελασμάτων στην περιποίηση του αυτοκινήτου.Δεν έχει σημασία πόσο καλό κερί έχουμε ή πόσες στρώσεις θα εφαρμόσουμε στο αυτοκίνητο.Δε θα πετύχουμε ένα τέλοιο φινίρισμα εάν δεν περάσουμε κάποιο χρόνο προετοιμάζοντας το χρώμα μας σωστά.
Η σωστή προετοιμασία περιλαμβάνει δύο βασικά στάδια. Στο πρώτο στάδιο αφαιρούμε προσμίξεις και επικαθίσεις που είναι συνδεδεμένες με τη βαφή μας με κάποιο διαλυτικό πίσσας και κόλλας(tar remover) ή με τη χρήση του πηλού, αφήνοντας έτσι μία εντελώς λεία επιφάνεια απαλαγμένη από ξένα σώματα.
Στο δεύτερο στάδιο τα ελαττώματα που βρίσκονται στην επιφάνεια της βαφής αφαιρούνται με γυάλισμα (ενας ευρύς όρος που περιλαμβάνει τη διόρθωση ή το μασκάρισμα της επιφάνειας ενισχύοντας τη γυαλάδα ενώ δημιουργεί μία εντελώς λεία επιφάνεια έτοιμη να δεχτεί προστασία (κερί ή sealant).
Το βήμα του γυαλίσματος (στιλβωσης) συχνα παραλείπεται ή παραποιείται απο τους λάτρεις της φροντίδας του αυτοκινήτου. Αυτο μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχουμε κατανοήσει πλήρως τι σημαίνει γυάλισμα,είτε επειδή δεν είμαστε σίγουροι για να το δοκιμάσουμε,είτε γιατί πιστεύουμε ότι δεν έχουμε τον εξοπλισμό να το κάνουμε. Στον οδηγό αυτό θα προσπαθήσουμε να ρίξουμε λίγο φως στο θέμα του γυαλίσματος:
i)επεξηγόντας ελαττώματα που βρίσκονται στην επιφάνεια της βαφής
ii)περγράφοντας κάποιους τύπους βερνικιών που υπάρχουν σήμερα στην αγορά
iii)επεξηγόντας πως επιτυγχάνουμε γυάλισμα με το χέρι
iv)επεξηγόντας πως επιτυγχανουμε γυάλισμα με αλοιφαδόρο
Τι ενοούμε με το όρο ελαττώματα της επιφάνειας;Τα επιφανειακά ελαττώματα είναι οποιεσδήποτε μορφές ζημιών που έχουν κόψει το ανώτατο στρώμα του χρώματος του αυτοκινήτου τα οποία περιλαμβάνουν θαμπάδα (marring), στροβιλισμούς (αράχνη), γρατζουνιές, σημάδια από πετραδάκια (stone chips), σημάδια από κηλίδες νερού (water spots), σημάδια τα οποία προκαλούνται από περιττώματα πουλιών ή από ρετσίνι δέντρων(etching) κλπ
Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται ένα έντονο πρόβλημα αράχνης που ξεχωρίζει σε σκουρόχρωμα αυτοκίνητα
Εδώ φαίνονται φαίνονται water spots και αράχνη μαζι
Εδώ φαίνονται ολογράματα απο λανθασμένη χρήση αλοιφαδόρου καθώς και stone chips.
Τα stone chips και οι γρατζουνιές είναι μορφές ελαττωμάτων που είναι προφανές πως δημιουργήθηκαν, τι γίνεται όμως με τα σημάδια στροβιλισμού, τα σημάδια από σταγόνες νερού, και το etching ; Τι είναι και πώς προκαλούνται; Τα σχήματα στροβιλισμού είναι κυκλικά σχέδια που μοιάζουν με τον ιστό της αράχνης.(γι’ αυτό και έχουν πάρει και το όνομα αράχνιασμα). Είναι σχεδόν πάντα αποτέλεσμα κακής τεχνικής πλυσίματος και είναι εγγυημένο ότι θα δημιουργηθούν όταν πλένουμε το αυτοκίνητο μας σε αυτόματα πλυντήρια-βούρτσες. (Οι περιστρεφόμενες τρίχες δεν είναι τόσο απαλές και μαλακές όσο φαίνονται). Η άλλη κλασσική αιτία των σχημάτων στροβιλισμού είναι τα παραδοσιακά σφουγγάρια. Τα σφουγγάρια δεν έχουν τη δυνατότητα να αποθηκεύουν τη βρωμιά βαθειά μέσα τους. Τα σωματίδια της σκόνης και οι ακαθαρσίες μένουν στην επιφάνεια του σφουγγαριού και μετακινούνται καθώς πλένουμε επάνω στην επιφάνεια με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ελαφριές γρατζουνιές.
Μια δημοφιλής παρερμηνεία είναι ότι τα σημάδια στροβιλισμού δημιουργούνται επειδή όταν πλένουμε το κάνουμε με κυκλικές κινήσεις. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Ο λόγος για τον οποίο φαίνονται κυκλικά κάτω από το φως του ήλιου ή από οποιαδήποτε άλλη μορφή φωτισμού είναι ότι οι αιχμηρές άκρες των γρατζουνιών που υπάρχουν στο χρώμα διασπούν τις αντανακλάσεις και ακτινοβολούν το φως προς όλες τις κατευθύνσεις. Αν κοιτάξουμε την επιφάνεια κάτω από μία διάχυτη πηγή φωτισμού θα δούμε ότι οι γρατζουνιές έχουν μία τυχαία σειρά προς όλες τις κατευθύνσεις. Απλά φαίνονται να είναι κυκλικές επειδή προβάλλονται κάτω από το φώς σε ένα συγκεκριμένο σημείο.
Tα σημάδια από ξεχασμένες κηλίδες νερού δημιουργούνται όταν χρησιμοποιούμε σκληρό νερό βρύσης για να ξεπλύνουμε το αυτοκίνητο και στη συνέχεια το αφήνουμε να στεγνώσει φυσικά. Οι κηλίδες αυτές όπως είναι γνωστό περιέχουν άλατα. Αν τα εν λόγω σημάδια έχουν παραμείνει στη βαμμένη επιφάνεια για αρκετό χρονικό διάστημα, μπορούν να σκληρήνουν το κάθε σημείο της βαφής που βρίσκονται και να είναι δύσκολο να αφαιρεθούν ακόμα και με μηχάνημα. Όταν λέμε θάμπωμα (etching) εννοούμε τη διάβρωση του ανώτατου στρώματος του χρώματος το οποίο προκαλείται από τη διαβρωτική δράση των ισχυρών οργανικών οξέων που βρίσκονται στα περριτώματα πουλιών και στα νεκρά έντομα που έχουν παραμείνει στο χρώμα. Οι εν λόγω προσμίξεις θα πρέπει να απομακρύνονται όσο το δυνατόν συντομότερα ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος να δημιουργηθεί "etching".
Πώς μπορεί να διορθωθoύν τα ελαττώματα;Τα ελαττώματα στο βερνίκι μπορούν να διορθωθούν με δύο τρόπους. Πρώτον, μπορούμε να μειώσουμε το επίπεδο του βερνικιού στην περιοχή της βλάβης με επιθετικό γυάλισμα μέχρι τα ελαττώματα να μην είναι πλέον ορατά. Σε γενικές γραμμές, είναι ασφαλές να αφαιρεθεί μέχρι το 25% του πάχους του βερνικιού κατά τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου, έτσι ώστε να μην πάρουμε το ρίσκο να προκαλέσουμε βλάβη στο σύστημα της βαφής. Το πλεονέκτημα αυτής της τεχνικής είναι ότι τα ελαττώματα θα έχουν οριστικά απομακρυνθεί, αλλά το μειονέκτημα είναι ότι μια τέτοια διαδικασία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ακεραιότητα του βερνικιού, ιδίως αν γίνεται αυτό σε τακτική βάση.
Η δεύτερη επιλογή είναι να μειώσουμε την σοβαρότητα των ελαττωμάτων με ήπιο γυάλισμα και στη συνέχεια να προσπαθήσουμε να κρύψουμε ή να καλύψουμε τις μικροατέλειες που θα μείνουν πριν κάνουμε την εφαρμογή του κεριού ή του sealant. Πρόκειται αναμφίβολα για μια ασφαλέστερη επιλογή, αλλά το μειονέκτημα είναι ότι η διόρθωση είναι μόνο προσωρινή, και ότι προϊόντα χρησιμοποιήσαμε για να συμπληρώσουμε τις ατέλειες με τον καιρό θα διαλυθούν και οι ατέλειες θα γίνουν ορατές και πάλι.
Με το χέρι ή με αλοιφαδόρο;Εκτός από τις επιλογές που αναφέρονται παραπάνω, έχουμε επίσης τη δυνατότητα να εργαστούμε είτε με το χέρι ή με αλοιφαδόρο. Το γυάλισμα με το χέρι δεν είναι χάσιμο χρόνου, αν και θα πρέπει να πούμε ότι είναι σκληρή δουλειά και τα αποτελέσματα της θα πρέπει να περιορίζονται μέχρι ένα βαθμό. Αν έχετε οποιαδήποτε ελαττώματα που θα ήταν χειρότερα από δευτερεύοντα σημάδια στροβιλισμού θα ήταν πολύ δύσκολο να τα αφαιρέσουμε δουλεύοντας με το χέρι. Το καλύτερο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι να μειώσουμε τη σοβαρότητά τους και στη συνέχεια να προσπαθήσουμε να τα συγκαλύψουμε πριν από την εφαρμογή της προστασίας. Η εργασία με αλοιφαδόρο μας παρέχει περισσότερες δυνατότητες, πράγμα που είναι και καλό και κακό. Ενώ καθίσταται δυνατή η πλήρης διόρθωση ακόμα και σοβαρών ελαττωμάτων της βαφής, μπορεί να γίνει εξίσου δυνατή και η αφαίρεση μεγάλης ποσότητας από το βερνίκι μας σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα.
Αν επιλέξουμε το δρόμο του αλοιφαδόρου για να εργαστούμε, θα πρέπει να ακολουθήσουμε τις συμβουλές που αναφέρονται παρακάτω. Επίσης θα πρέπει να ορίσουμε κάποια επιφάνεια για να κάνουμε την πρακτική μας για κάποιο χρονικό διάστημα προκειμένου να αποκτήσουμε εμπειρία.
Σε αυτό το σημείο, είναι επίσης σημαντικό να θέσουμε το θέμα της σκληρότητας χρωμάτων ως κρίσιμο παράγοντα για τον ασφαλή τρόπο γυαλίσματος. Υπάρχουν αρκετά είδη σκληρότητας βαφής που ποικίλουν από εταιρεία σε εταιρεία, όπως επίσης και σε ορισμένες περιπτώσεις μεταξύ των διαφόρων ηλικιών του ίδιου κατασκευαστή και το μοντέλου αυτοκινήτου. Eδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η σκληρότητα της βαφής λαμβάνεται σοβαρά υπ’όψην κατά το γυάλισμα, γιατί αν δε γίνει αυτό τότε είναι πολύ πιθανό να επιλέξουμε ακατάλληλα προϊόντα και έτσι είτε θα αφαιρέσουμε πάρα πολύ χρώμα είτε τα προϊόντα αυτά θα αποδειχθούν εντελώς αναποτελεσματικά.
Τώρα μπορούμε να καταλάβουμε γιατί μερικοί άνθρωποι φοβούνται το γυάλισμα. Εκτός του ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ελαττώματα με διάφορους τρόπους πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε όπως και τη σκληρότητα του βερνικιού που έχουμε να εργαστούμε. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι συγχέουν τη διαδικασία του γυαλίσματος επειδή υπάρχουν δεκάδες στιλβωτικές αλοιφές, με διαφορετικές ονομασίες και διαφορετικό τρόπο πλασαρίσματος στην αγορά. Ωστόσο αν κοιτάξουμε και από το παρελθόν τις ετικέτες των προϊόντων θα δούμε ότι γενικά οι αλοιφές που μπορούμε να συναντήσουμε χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες:
• Compounds
• Γυαλιστκές
• Glazes
• Καθαριστικά χρώματος
που είναι το κλειδί για να κατανοήσουμε τι σημαίνει στίλβωση (γυάλισμα). Για το λόγο αυτό θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε αυτές τις κατηγορίες αυτές σε κάποιες άλλες ενότητες.
Εδώ ένας κατάλογος που αναφέρει σκληρότητες βερνικιών των εταιρειών.
viewtopic.php?f=8&t=512