Στο θέμα αυτό θα κάνω μία προσπάθεια να εξηγήσω τι είναι ο πηλός ή σύμφωνα με την αγγλική ορολογία το detailing claybar, πότε χρησιμοποιείται και τι επιτυγχάνουμε.
Συνοπτικά στόχος του πηλού είναι ο καθαρισμός του χρώματος από ξένα σωματίδια και την δημιουργία μίας εντελώς λείας επιφάνειας. Η χρήση του προηγείται οποιουδήποτε άλλου σταδίου περιποίησης του χρώματος και γίνετε αφού το αυτοκίνητο έχει πλυθεί.
Αναλυτικά:
Ακόμα και τα καινούργια αυτοκίνητα έχουν διάφορες επικαθίσεις και ξένα σωματίδια πάνω στην επιφάνεια του χρώματος. Αυτά τα σωματίδια μπορεί να είναι ρετσίνι, σκόνη φρένων, μεταλλικά ρινίσματα από τους σιδηρόδρομους κα. Το κάθε ένα από αυτά άσχετα αν σας φαίνεται περίεργο βρίσκει τον "δρόμο" του και κολλάει στο αυτοκίνητο μας επαναλαμβάνω ακόμα και όταν είναι καινούργιο. Η επιφάνεια λοιπόν πριν περαστεί με πηλό είναι τις περισσότερες φορές κάπως έτσι.
Ένα βασικό κίνητρο για να περάσουμε με πηλό το αυτοκίνητο είναι ότι τα σωματίδια αυτά (κυρίως η σκόνη από τα φρένα και το rail dust) μετά από κάποιο χρονικό διάστημα αρχίζουν και οξειδώνουν το χρώμα μας και προκαλούν μικροσκουριές στην επιφάνεια.
Η διαδικασία:
Το τελικό αποτέλεσμα (σε ένα παραμελημένο αυτοκίνητο)
Αρχικά στάδια οξείδωσης:
Το αποτέλεσμα που θα έχουμε μετά την χρήση του πηλού θα είναι:
Για να δούμε αν χρειάζεται πηλό το αυτοκίνητο υπάρχει η εξής μέθοδος. Τοποθετούμαι το χέρι μας σε ένα polybag και ακουμπάμε απαλά το χρώμα του αυτοκινήτου. Η επιφάνεια πρέπει να είναι λεία σαν γυαλί (εννοείτε πως μιλάμε για φρεσκοπλυμένο αυτοκίνητο), στην περίπτση που δεν την αισθανόμαστε έτσι χρειάζεται πηλός. Επίσης αν έχετε μικροσημαδάκια σαν αυτά της παραπάνω φωτογραφίας ο πηλός αποτελεί μία καλή λύση. Τέλος αν όλα αυτά σας φαίνονται λεπτομέρειες μπορείτε να τα προσπεράσετε να ξεκινήσετε να κάνετε ένα μικρό κομμάτι με πηλό και να δείτε αν "λερώνεται" ο πηλός. Αν λερώνεται καλό είναι να περάσετε όλο το αυτοκίνητο. (περισσότερα για το τι ενοώ με τον όρο λερώνω παρακάτω)
Πηλό βγάζουν διάφορες εταιρίες 3M, Meguiars κα και με διαφορετική ικανότητα αφαίρεσης επικαθίσεων.(για καινούργια ή καλά διατηρημένα αυτοκίνητα χρήση απαλών ή μεσαίων, για ταλαιπωρημένα μπορεί να γίνει και χρήση πιο σκληρών (ο κόκκινος της meguiars πχ) αλλά προκαλούν μικρές γραμμώσεις στο χρώμα που πρέπει κατόπιν να αφαιρεθούν με γυάλισμα.
Όπως αναφέρθηκε ο πηλός μοιάζει πάρα πολύ με πλαστελίνη.
Χρήση:
Εκτός από τον πηλό θα χρειαστούμε και ένα λιπαντικό σπρέι. Υπάρχουν στην αγορά σπρέι που είναι ειδικά για αυτή την δουλειά και έρχονται μαζί με τον πηλό η μπορεί να χρησιμοποιήσετε σαπουνόνερο. (συνήθως ένα καπάκι (20-30 ml) καλού σαμπουάν αυτοκινήτου (προτείνω το 1z glanz shampoo) σε ένα λίτρο νερό). Βάλτε το διάλυμα που δημιουργήσατε σε ένα μπουκάλι με αντλία ψεκασμού.
Ο πηλός περνιέται μετά από το πλύσιμο του αυτοκινήτου. Μπορείτε να στεγνώσετε το αυτοκίνητο σας και να περάσετε μετά τον πηλό η πολύ απλά να μην το σκουπίσετε να περάσετε τον πηλό και να ξεπλύνετε μετά με νερό και να το στεγνώσετε μία και καλή (ακολουθώ τον δεύτερο τρόπο)
Παίρνουμε ένα μικρό κομμάτι (αν μιλάμε για συσκευασία 100 γραμμαρίων παίρνουμε το 1/3) και το πλάθουμε.
Κατόπιν το απλώνουμε ώστε να γίνει μία πλακέ επιφάνεια. Ψεκάζουμε την περιοχή την οποία θα περάσουμε με πηλό με το διάλυμα που φτιάξαμε και κάνουμε παράλληλες κινήσεις με μικρή προς μέτρια πίεση.
Σιγά σιγά (όσο καθαρίζει η επιφάνεια μας) ο πηλός θα γλιστρά πιο εύκολα πάνω στο χρώμα και η επιφάνεια θα γίνεται πιο λεία. Κατά τακτά χρονικά διαστήματα ελέγχεται την επιφάνεια του πηλού για να δείτε αν έχει λερωθεί από τι επικαθίσεις που αφαιρεί από το χρώμα. (αν δεν έχει λερωθεί καθόλου ή δεν κάνετε κάτι σωστά η το αυτοκίνητο σας δεν χρειάζεται πηλό)
(μετά από το 1/4 του καπό σε αυτοκίνητο το οποίο είχε 40 km αλλά ήταν τρία χρόνια αραγμένο σε αντιπροσωπεία)
Όταν λερωθεί αρκετά πλάστε ξανά τον πηλό μέχρι να δημιουργηθεί μία νέα καθαρή επιφάνεια. (κάθε κομμάτι πηλού με την προϋπόθεση ότι δεν θα σας πέσει κάτω (αν πέσει πετάξτε το αμέσως) μπορεί να χρησιμοποιείθεί για περίπου 3-5 αυτοκίνητα)
Σε περίπτωση που ενώ πλάθουμε δεν μπορούμε να βγάλουμε μία καλή επιφάνεια η γενικά έχει χαλάσει το χρώμα καλό είναι να πάρουμε ένα καινούργιο κομμάτι.
Το παλιό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τα τζάμια ή για τις ζάντες. Στα τζάμια μην περιμένετε ο πηλός να λερωθεί τόσο πολύ αφού oi επικαθίσεις είναι σίγουρα λιγότερες.
Ο πηλός αφαιρεί επίσης σημάδια από πίσσα (τα διάφορα διαλύματα που κυκλοφορούν για αφαίρεση πίσσας είναι πολύ καλά αλλά θέλουν προσοχή κατά την χρήση τους (καλό πλύσιμο μετά) και προσοχή να μην πέσουν σε πλαστικά μη βαμμένα κομμάτια (τουλάχιστον τα περισσότερα)) ο πηλός τα καταφέρνει ιδιαίτερα καλά.
επίσης μικροσημαδάκια
Πολλά από αυτά αφαιρούνται και με άλλους τρόπους απλά αναφέρω πως αφαιρούνται και με πηλό.
Γενικά καλό είναι να περνάμε με πηλό το αυτοκίνητο δύο φορές το χρόνο. Αφού τελειώσουμε ξεπλένουμε με νερό και στεγνώνουμε το αυτοκίνητο. Το πηλό που χρησιμοποιήσαμε αν είναι σε καλή κατάσταση τον φυλάμε σε ένα κουτί από φιλμ.
Καλό είναι να περαστεί με ένα κερί το αυτοκίνητο μετά τον πηλό γιατί ακόμα και ο πιο απαλός πηλός αφαιρεί μέρος του κεριού που ενδεχόμενα έχουμε βάλει.
Προτάσεις σχόλια κτλ δεκτά!!!
Καλά πλυσίματα.
off topic
Στην διαδικασία για την κατασκευή του τοπικ χάλασε η ψηφιακή μηχανή (για αυτό και δεν έβγαλα και κάτι άλλες photo για ένα άλλο θέμα καθαρισμού που θέλω να στήσω) και κλείδωσα τα μοναδικά κλειδιά του αυτοκινήτου στο πορτ μπαγκάζ οπότε το τοπικ με ταλαιπώρησε πολύ περισσότερο από όσο φαντάζεστε !!!!