Αφού πλυθεί το αυτοκίνητο (και σκουπιστεί σωστά) έρχεται η ώρα για το περιβόητο κέρωμα (λίγο παρεξηγημένη έννοια, θα εξηγήσω στην πορεία γιατί)
Πάρα πολλοί συγχέουν την διαδικασία του κερώματος με αυτή του γυαλίσματος του καθαρισμού του χρώματος και τόσα άλλα. Σε αυτό έχουν μεγάλη ευθύνη και οι κατασκευαστές προϊόντων περιποίησης που πολλές φορές με τις περιγραφές στις αλοιφές τους μπερδεύουν τον τελικό χρήστη καθώς επίσης και πάρα πολλά προϊόντα συνδυάζουν στοιχεία από παραπάνω από μία κατηγορία από αυτές που θα αναφερθούν.
Γενικά (και χοντρικά) οι αλοιφές χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:
Καθαριστικά χρώματος (χημικά ή με λειαντικούς κόκκους)
Γυαλιστικά Χρώματος (αλοιφές με λειαντικούς κόκκους), συνήθως αποκαλούνται και ως ψιλές και χοντρές λειαντικές αλοιφές.
Glaze "λαδια" (φανταστείτε τα σαν το αντίστοιχο make up των αυτοκινήτων, καλύπτουν μικρές επιφανειακές γρατσουνιές)
Κερί (δεν περιέχουν λειαντικούς κόκκους)
Πάρα πολλά προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά δεν ανήκουν αμιγώς σε μία και μόνο κατηγορία.
Αναλυτικότερα:
1)Καθαριστικά Χρώματος
Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες χημικά καθαριστικά χρώματος και καθαριστικά χρώματος με λειαντικούς κόκκους.
Χημικά
Με λειαντικούς κόκκους
Στόχος των προϊόντων αυτών είναι ο βαθύς καθαρισμός του χρώματος από διάφορα ξένα σώματα που έχουν κολλήσει πάνω στο χρώμα μας. Δεν έχουν ως στόχο να αφαιρέσουν μικρογρατσουνιές ή να βελτιώσουν την επιφάνεια αλλά να καθαρίσουμε σωστά την επιφάνεια. Γενικά η χρήση τους σε απλούς χρήστες δεν είναι απαραίτητη (κατά την άποψη μου) και χρησιμοποιούνται συνήθως ως πρώτο στάδιο.
2) Γυαλιστικά χρώματος
Χωρίζονται σε τρεις υποκατηγορίες:
α)Χοντρές (compound) αλοιφές οι οποίες είναι κατάλληλες μόνο για χρώματα σε πολύ άσχημη κατάσταση και ως στόχο έχουν να αφαιρέσουν πολύ χοντρές γρατσουνιές. Μετά την εφαρμογή τους (με αλοιφαδόρο) η επιφάνεια μένει θαμπή και πρέπει να γίνει χρήση δεύτερης πιο λεπτής αλοιφής.
β)Μεσαίες (polish) αλοιφές, οι οποίες χρησιμοποιούνται ή μετά από τις χοντρές ή αν το χρώμα μας είναι σε μία μέτρια κατάσταση. Μετά την εφαρμογή τους η επιφάνεια μπορεί να είναι και έτοιμη για κέρωμα (εκτός και αν μιλάμε για μαύρο χρώμα όπου εκεί είναι απαραίτητη και η χρήση μία πολύ ψιλής αλοιφής)
γ)Λεπτές (light polish) αλοιφές, οι οποίες είναι αλοιφές που αναλαμβάνουν να εξαφανίσουν ότι άφησε η μεσαία αλοιφή και να αφήσει μία τέλεια επιφάνεια έτοιμη για να μπει το κερί από πάνω για να προστατεύσει το χρώμα μας. Αρκετές φορές οι λεπτές αλοιφές γυαλίσματος περιέχουν και μερικά κεριά για προστασία ή λάδια για βελτίωση του οπτικού αποτελέσματος.
Σε γενικές γραμμές τα γυαλιστικά ΔΕΝ παρέχουν καμία προστασία στο χρώμα μας και ως σκοπό έχουν την οπτική καθαρότητα του χρώματος και την αφαίρεση γρατσουνιών κηλίδων θαμπάδων κτλ.
3)Glaze
Στόχος είναι, ότι δεν έχουμε καταφέρει να εξαφανίσουμε με το στάδιο του γυαλίσματος να το κρύψουμε με το Glaze το οποίο γεμίζει με "λάδια" και "κεριά" ότι μικρο ατέλεια έχει μείνει. Γενικά δεν παρέχουν σημαντική προστασία.
4)Κεριά
Να και που φτάσαμε στα κεριά (κέρωμα) τα κεριά χωρίζονται και αυτά σε δύο κατηγορίες:
α)Με φυσική βάση (carnauba). Έχουν καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα, αλλά χειρότερη αντοχή στο χρόνο.
β)Με συνθετική βάση (polymer). Δίνουν μία πλαστική όψη στο χρώμα και λιγότερο βάθος αλλά μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο.
Όλα τα κεριά έχουν ως στόχο το "σφράγισμα" του αποτελέσματος του σταδίου του γυαλίσματος + την προστασία του χρώματος μας από την φύση (ρετσίνι κουτσουλιές λάδια λάσπες κτλ κτλ) + την τελική βελτίωση του οπτικού αποτελέσματος (βάθος χρώματος κτλ)
Αναφέρθηκα αρκετές φορές σε μικρο γρατσουνιές εννοώντας το αράχνιασμα ¨κύκλους¨ ή κατά το αγγλικό swirl marks. Είναι η πιο συνηθισμένη ατέλεια την οποία προσπαθούμε να αφαιρέσουμε.
Τέλος υπάρχει και η κατηγορία (που χρησιμοποιεί και ο πολύς ο κόσμος) των προϊόντων όλα σε ένα (AIO All In One) Τα οποία συνήθως είναι απαλά γυαλιστικά (μικρούς λειαντικούς κόκκους) έχουν και μερικά "λάδια" για να καλύπτουν ατέλειες και τέλος προσφέρουν και μία προστασία (μέτρια).
Ελπίζω να ξεκαθάρισα λίγο την όλη κατάσταση
. Αν κάποιος διαφωνεί η πιστεύει πως έχω κάνει κάποια λαθάκια ας ποστάρει
.
Τελειώνοντας να αναφέρω κάτι πολύ βασικό σε επιφάνεια η οποία έχει ξαναβαφτεί ΔΕΝ βάζουμε κερί πριν τις 90 ημέρες. Ο λόγος είναι πως η βαφή δεν έχει αποκτήσει την τελική της σκληρότητα και χρειάζεται χρόνο ώστε να σκληρύνει και να φτάσει στο μέγιστο της αντοχής της. Χρησιμοποιώντας ένα κερί σφραγίζουμε την βαφή δεν αναπνέει με αποτέλεσμα να μην σκληρύνει ποτέ και να είναι πάρα πολύ επιρρεπείς σε γρατσουνιές. Το μόνο προϊόν που μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει είναι ένα Glaze. (τα παραπάνω δεν ισχύουν για καινούργιο αυτοκίνητο)